Wymiary postów na Instagram
Jakie są wymiary grafik na Social Media?
8 stycznia 2023
Projektowanie wizytówek - jak przygotować projekt?
Projektowanie wizytówek – jak przygotować projekt?
10 stycznia 2023

Poprawne parametry plików do druku.

Dodano: 31 stycznia 2023     |      Czas czytania: ok. 7 minut

Dostosowanie grafik do druku to proces optymalizacji grafiki przed wydrukowaniem na drukarce. Oznacza to, że wszystkie elementy grafiki zostały zoptymalizowane tak, by zapewnić jak najlepszą jakość i wygląd druku. Proces ten zazwyczaj obejmuje zmianę wielkości i formatu plików graficznych, a także przygotowanie do druku w odpowiednim rozmiarze, kolorystyce i rozdzielczości.

Co to Rozdzielczość DPI?

DPI (z ang. dots per inch) oznacza liczbę punktów wydrukowanych na powierzchni jednego cala za pomocą drukarki.

W rzeczywistości rozdzielczość DPI powiązana jest w największym stopniu z jakością druku. Im więcej DPI, tym druk będzie dokładniejszy. Choć wydaje się, że przygotowywane projekty do druku powinny dążyć do osiągnięcia jak najwyższego poziomu DPI to nie oznacza, że tak jest. Większość drukarek przemysłowych obsługuje maksymalną wartość 300 DPI i nie ma potrzeby jego zwiększania. Co ważne, im projekt ma więcej DPI tym jest on "cięższy". W przypadku dużych projektów może oznaczać, że jego rozmiar będzie zbyt duży do obsługi przez drukarnie. Stąd przy projektowaniu warto jest dostosować się do umownych, optymalnych wartości DPI. 

Wyszczególnione wartości DPI:

  • Wartość 300 DPI określa się za standard jaki jest stosowany w przypadku materiałów drukowanych, które "będziemy trzymać w ręce", w tym m.in. wizytówki, naklejki, ulotki, katalogi).
  • Wartość 250 DPI stosowana jest w przypadku przygotowywania projektów, które będziemy oglądać "na wyciągnięcie ręki", w tym m.in plakaty.
  • Wartość 150 DPI stosowana jest w druku materiałów widzianych z daleka. Wśród nich można wyróżnić ścianki reklamowe czy roll-upy.
  • Wartości poniżej 150 DPI stosowane są w przypadku projektów wielkoformatowych, które widziane są z bardzo dużej odległości przez co nie ma potrzeby druku z bardzo dużą dokładnością jak w przypadku m.in. wizytówki.

Branża drukarska operuje tabelami dotyczącymi optymalnej wartości DPI jakie powinny mieć przygotowane projekty graficzne w stosunku do wymiarów materiału wydrukowanego. W odniesieniu do szerokości i wysokości druku, DPI określa szczegółowość arkusza drukowanego. Przy ustaleniu DPI, można określić szerokość i wysokość wydruku. Im większy jest DPI, tym większy i bardziej szczegółowy będzie druk. Należy jednak pamiętać, że wyższe wartości DPI oznaczają większe zużycie materiałów drukowych. Oznacza to, że należy zachować rozsądny balans między wysoką jakością a zużyciem materiałów.

Tabela DPI stosowana przez drukarnie

  1 m 2 m 3 m 4 m 5 m 6 m 7 m 8 m 9 m 10 m
1 m 150 120 100 80 72 72 60 50 45 40
2 m 120 100 100 72 72 72 60 50 45 40
3 m 100 100 72 72 60 60 60 50 45 40
4 m 80 72 72 60 60 60 60 50 45 40
5 m 72 72 60 60 50 50 50 45 40 30
6 m 72 60 60 50 45 45 45 45 40 30
7 m 60 60 50 45 45 45 40 40 30 30
8 m 50 50 50 45 45 40 40 30 30 30
9 m 45 45 45 45 40 40 30 30 30 30
9 m 40 40 40 40 40 30 30 30 30 30

Przestrzeń barw CMYK

CMYK jest to przestrzeń barw wykorzystywana w procesach drukarskich. Używanie palety CMYK powoduje niemożliwość uzyskania tak intensywnych kolorów na materiałach wydrukowanych w porównaniu do materiałów wyświetlanych na ekranie. Nie oznacza to, że kolory te będą prezentować się gorzej - często jest wręcz przeciwnie, a kolory po wydruku są ładniejsze niż wcześniej mogło się to wydawać.

Wśród kolorów jakie wchodzą w skład CMYK możemy wyróżnić:

  • C (cyjan - ang. cyan) - jest to bledszy i spłowiały odcień niebieskiego, którego pochodnymi są odcienie takie jak turkus, szafir czy błękit;
  • M (magenta - ang. magenta) - kolor w odcieniu podobny do typowego różu, najbardziej zbliżonymi kolorami są fuksja, karmazyn i amarant;
  • Y (żółty - ang. yellow) - jest to bledszy odcień koloru żółtego jaki sobie możemy wyobrazić;
  • K (czarny - ang. black) - kolor czarny, który został umieszczony wyłącznie na potrzeby przemysłu drukarskiego.

Każdy odcień posiada swój unikalny kod CMYK. Dla przykładu jeśli chcemy otrzymać druk w czysto czarnym kolorze należy wprowadzić kod 0-0-0-100, gdzie zera odpowiadają za procentową ilość wkładu kolorów cyjanu, magenty oraz żółtego, a 100 za procent koloru czarnego, który jest umieszczany na materiale drukarskim.

Poniżej przedstawiam uproszczoną tabelę przykładowych odcieni. Należy pamiętać, że wyświetlane odcienie na monitorze mogą nie odpowiadać kolorom w rzeczywistości, a wizualizowane odcienie należy traktować jedynie poglądowo.

Tabela DPI stosowana przez drukarnie

Odcień Wizualizacja RGB CMYK Pantone HTML
czarny
 
0-0-0 0-0-0-100 Pantone Black 6 C #000000
ciemny kobalt
 
83-86-90 44-34-22-77 Cool grey 11 #53565a
chabrowy niebieskoszary
 
83-86-90 136-139-141 Cool grey 8 #888b8d
średnio szary
 
187-188-188 12-8-9-23 Cool grey 4 #bbbcbc
zielonkawoszary
 
217-217-214 4-2-4-8 Cool grey 1 #d9d9d6
ciemny akwamaryn
 
21-71-52 93-24-85-68 3435 #154734
limonkowa zieleń
 
121-134-60 47-11-92-39 7491 #79863c
soczysta zieleń
 
80-158-47 78-0-100-2 362 #509e2f
jabłkowa zieleń
 
196-214-0 28-0-100-0 382 #c4d600
jasnoszary limonkowy
 
216-237-150 16-0-41-0 372 #d8ed96
winogronowy
 
80-43-58 9-79-0-82 7645 #502b3a
ciemno różowy
 
103-33-70 26-100-19-61 229 #672146
mocno malinowy
 
206-0-55 0-100-50-0 206 #ce0037
błyszcząca czerwień
 
255-88-93 0-70-58-0 178 #ff585d
morelowy
 
251-215-201 0-20-21-0 489 #fbd7c9
głęboki arktyczny niebieski
 
0-72-81 97-21-33-73 316 #004851
mocny arktyczny niebieski
 
0-118-129 96-9-32-29 7474 #007681
mocny cyjan
 
0-176-185 86-0-32-0 7466 #00b0b9
jasny arktyczny błękit
 
106-209-227 48-0-9-0 310 #6ad1e3
ciemno śnieżny
 
185-211-220 24-3-7-2 552 #b9d3dc
czekoladowy
 
75-61-42 37-53-68-81 7554 #4b3d2a
umiarkowanie brązowy
 
153-96-23 9-55-100-39 1395 #996017
jasno bursztynowy
 
255-184-28 0-31-98-0 1235 #ffb81c
żywo złoty
 
252-227-0 0-0-95-0 102 #fce300
słoneczny
 
246-234-97 0-0-56-0 100 #f6eb61

Krzysztof Pacuk

Grafiką komputerową zajmuję się od ponad 9 lat. W trakcie tego okresu moja pasja związana z projektowaniem grafik przerodziła się w sposób na życie. Swoje umiejętności stale rozwijam i poszerzam zakres świadczonych przeze mnie usług. Jestem perfekcjonistą, a dokładność stawiam na najwyższym stopniu. Poczucie dobrze wykonanej pracy ma u mnie miejsce dopiero po dopieszczeniu wszystkich szczegółów. Ta cecha charakteru daje moim klientom gwarancję profesjonalnie wykonanych zleceń oraz najwyższą jakość usług.

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

31 stycznia 2023

Grafika wektorowa – co to jest?

Grafika wektorowa to szczególny rodzaj grafiki, którą można skalować bez utraty jakości. Grafika wektorowa jest idealna do tworzenia logo.
8 lutego 2023

Sztuczna inteligencja w grafice komputerowej – zastosowanie

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała dziedzinę grafiki komputerowej. AI jest coraz bardziej powszechne w branży graficznej.
13 stycznia 2023

Identyfikacja wizualna – co to jest?

Identyfikacja wizualna to zbiór elementów graficznych, które identyfikują Twoją firmę, produkt lub usługę oraz odróżniają od konkurencji.