Poprawne parametry plików do druku.
Dostosowanie grafik do druku to proces optymalizacji grafiki przed wydrukowaniem na drukarce. Oznacza to, że wszystkie elementy grafiki zostały zoptymalizowane tak, by zapewnić jak najlepszą jakość i wygląd druku. Proces ten zazwyczaj obejmuje zmianę wielkości i formatu plików graficznych, a także przygotowanie do druku w odpowiednim rozmiarze, kolorystyce i rozdzielczości.
Rozdzielczość DPI
DPI (z ang. dots per inch) oznacza liczbę punktów wydrukowanych na powierzchni jednego cala za pomocą drukarki.
W rzeczywistości rozdzielczość DPI powiązana jest w największym stopniu z jakością druku. Im więcej DPI, tym druk będzie dokładniejszy. Choć wydaje się, że przygotowywane projekty do druku powinny dążyć do osiągnięcia jak najwyższego poziomu DPI to nie oznacza, że tak jest. Większość drukarek przemysłowych obsługuje maksymalną wartość 300 DPI i nie ma potrzeby jego zwiększania. Co ważne, im projekt ma więcej DPI tym jest on "cięższy". W przypadku dużych projektów może oznaczać, że jego rozmiar będzie zbyt duży do obsługi przez drukarnie. Stąd przy projektowaniu warto jest dostosować się do umownych, optymalnych wartości DPI.
Zatem określa się wartość 300 DPI za standard jaki jest stosowany w przypadku materiałów drukowanych, które "będziemy trzymać w ręce", w tym m.in. wizytówki, naklejki, ulotki, katalogi).
Wartość 250 DPI stosowana jest w przypadku przygotowywania projektów, które będziemy oglądać "na wyciągnięcie ręki", w tym m.in plakaty.
Wartość 150 DPI stosowana jest w druku materiałów widzianych z daleka. Wśród nich można wyróżnić ścianki reklamowe czy roll-upy.
Wartości poniżej 150 DPI stosowane są w przypadku projektów wielkoformatowych, które widziane są z bardzo dużej odległości przez co nie ma potrzeby druku z bardzo dużą dokładnością jak w przypadku m.in. wizytówki.
Branża drukarska operuje tabelami dotyczącymi optymalnej wartości DPI jakie powinny mieć przygotowane projekty graficzne w stosunku do wymiarów materiału wydrukowanego.
Tabela DPI stosowana przez drukarnie
1 m | 2 m | 3 m | 4 m | 5 m | 6 m | 7 m | 8 m | 9 m | 10 m | |
1 m | 150 | 120 | 100 | 80 | 72 | 72 | 60 | 50 | 45 | 40 |
2 m | 120 | 100 | 100 | 72 | 72 | 72 | 60 | 50 | 45 | 40 |
3 m | 100 | 100 | 72 | 72 | 60 | 60 | 60 | 50 | 45 | 40 |
4 m | 80 | 72 | 72 | 60 | 60 | 60 | 60 | 50 | 45 | 40 |
5 m | 72 | 72 | 60 | 60 | 50 | 50 | 50 | 45 | 40 | 30 |
6 m | 72 | 60 | 60 | 50 | 45 | 45 | 45 | 45 | 40 | 30 |
7 m | 60 | 60 | 50 | 45 | 45 | 45 | 40 | 40 | 30 | 30 |
8 m | 50 | 50 | 50 | 45 | 45 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 |
9 m | 45 | 45 | 45 | 45 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 | 30 |
9 m | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Przestrzeń barw CMYK
CMYK jest to przestrzeń barw wykorzystywana w procesach drukarskich. Używanie palety CMYK powoduje niemożliwość uzyskania tak intensywnych kolorów na materiałach wydrukowanych w porównaniu do materiałów wyświetlanych na ekranie. Nie oznacza to, że kolory te będą prezentować się gorzej - często jest wręcz przeciwnie, a kolory po wydruku są ładniejsze niż wcześniej mogło się to wydawać.
Wśród kolorów jakie wchodzą w skład CMYK możemy wyróżnić:
• C (cyjan - ang. cyan) - jest to bledszy i spłowiały odcień niebieskiego, którego pochodnymi są odcienie takie jak turkus, szafir czy błękit;
• M (magenta - ang. magenta) - kolor w odcieniu podobny do typowego różu, najbardziej zbliżonymi kolorami są fuksja, karmazyn i amarant;
• Y (żółty - ang. yellow) - jest to bledszy odcień koloru żółtego jaki sobie możemy wyobrazić;
• K (czarny - ang. black) - kolor czarny, który został umieszczony wyłącznie na potrzeby przemysłu drukarskiego.
Każdy odcień posiada swój unikalny kod CMYK. Dla przykładu jeśli chcemy otrzymać druk w czysto czarnym kolorze należy wprowadzić kod 0-0-0-100, gdzie zera odpowiadają za procentową ilość wkładu kolorów cyjanu, magenty oraz żółtego, a 100 za procent koloru czarnego, który jest umieszczany na materiale drukarskim.
Poniżej przedstawiam uproszczoną tabelę przykładowych odcieni. Należy pamiętać, że wyświetlane odcienie na monitorze mogą nie odpowiadać kolorom w rzeczywistości, a wizualizowane odcienie należy traktować jedynie poglądowo.
Uproszczona tabela kolorów
Odcień | Wizualizacja | RGB | CMYK | Pantone | HTML |
czarny | 0-0-0 | 0-0-0-100 | Pantone Black 6 C | #000000 | |
ciemny kobalt | 83-86-90 | 44-34-22-77 | Cool grey 11 | #53565a | |
chabrowy niebieskoszary | 83-86-90 | 136-139-141 | Cool grey 8 | #888b8d | |
średnio szary | 187-188-188 | 12-8-9-23 | Cool grey 4 | #bbbcbc | |
zielonkawoszary | 217-217-214 | 4-2-4-8 | Cool grey 1 | #d9d9d6 | |
ciemny akwamaryn | 21-71-52 | 93-24-85-68 | 3435 | #154734 | |
limonkowa zieleń | 121-134-60 | 47-11-92-39 | 7491 | #79863c | |
soczysta zieleń | 80-158-47 | 78-0-100-2 | 362 | #509e2f | |
jabłkowa zieleń | 196-214-0 | 28-0-100-0 | 382 | #c4d600 | |
jasnoszary limonkowy | 216-237-150 | 16-0-41-0 | 372 | #d8ed96 | |
winogronowy | 80-43-58 | 9-79-0-82 | 7645 | #502b3a | |
ciemno różowy | 103-33-70 | 26-100-19-61 | 229 | #672146 | |
mocno malinowy | 206-0-55 | 0-100-50-0 | 206 | #ce0037 | |
błyszcząca czerwień | 255-88-93 | 0-70-58-0 | 178 | #ff585d | |
morelowy | 251-215-201 | 0-20-21-0 | 489 | #fbd7c9 | |
głęboki arktyczny niebieski | 0-72-81 | 97-21-33-73 | 316 | #004851 | |
mocny arktyczny niebieski | 0-118-129 | 96-9-32-29 | 7474 | #007681 | |
mocny cyjan | 0-176-185 | 86-0-32-0 | 7466 | #00b0b9 | |
jasny arktyczny błękit | 106-209-227 | 48-0-9-0 | 310 | #6ad1e3 | |
ciemno śnieżny | 185-211-220 | 24-3-7-2 | 552 | #b9d3dc | |
czekoladowy | 75-61-42 | 37-53-68-81 | 7554 | #4b3d2a | |
umiarkowanie brązowy | 153-96-23 | 9-55-100-39 | 1395 | #996017 | |
jasno bursztynowy | 255-184-28 | 0-31-98-0 | 1235 | #ffb81c | |
żywo złoty | 252-227-0 | 0-0-95-0 | 102 | #fce300 | |
słoneczny | 246-234-97 | 0-0-56-0 | 100 | #f6eb61 |